onsdag 23. oktober 2013

Plan for å unngå overspising

De neste dagene skal jeg være hjemme alene. Da har jeg en tendens til å overspise.
Når jeg nå tenker tilbake på slike episoder, skjer det hvis jeg har underspist i forkant og/eller gått lenge uten mat. Når jeg da først begynner å spise, smaker det så godt at jeg bare fortsetter og fortsetter.

Akkurat nå er jeg inne i en periode der jeg har spist ganske mye. Føler at jeg har gått litt opp, men tør egentlig ikke gå på vekta. Derfor klarer jeg ikke å bestemme meg for å spise store måltider gjevnlig, for å på den måten unngå å overspise siden. Det at jeg har spist endel i det siste er sikkert egentlig positivt, men noe inni meg forteller meg at jeg ikke liker det, og at jeg derfor skal holde igjen litt nå som jeg blir alene. Samtidig hører jeg en fornuftig stemme advare meg om at da er sjansen ekstra stor for at jeg sprekker en sen kveld når jeg er sliten, og spiser alt jeg kan finne i skapene.


Derfor har jeg klekket ut en annen plan som jeg håper kan fungere. Hver gang jeg er hjemme og skal lage et måltid(det er nemlig da det ofte går  galt), skal jeg gjøre ting i denne rekkefølgen:

- tilberede

- legge på tallerken

- rydde bort maten

- spise



På den måten kan jeg bestemme rikrig størrelse og kanskje unngå å fortsette å spise selv om jeg er mett. For jeg er ikke den personen som nødvendigvis er redd for matvarer, jeg bare liker ikke meg selv etter at jeg har spist ukontrollert.

Hvis jeg klarer å gjennomføre det, får jeg også muligheten til å ta bilde før jeg begynner å spise, slik at jeg kan dele med dere!

Emilie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar